MODIFICAREA DECLARATIEI 112

Admin Modificari fiscale Leave a Comment

Pe website-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP) a fost supus recent dezbaterii un nou Proiect de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a „Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.

Prevederile proiectului de ordin vizeaza modificarea Declaratiei 112 in temeiul urmatoarelor acte normative:

·   Legea nr.19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare;

·   OUG nr.108/2020 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;

·   Legea nr.234/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic;

·   OUG nr.120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de SARS-CoV-2;

·   OUG nr.132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca;

·   Legea nr.188/2020 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;

·   OUG nr.147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2;

·   actualizarea anexelor si instructiunilor de completare, in functie de problemele semnalate din practica.

Concret, printre altele, proiectul de ordin al MFP prevede ca formularul 112 va acoperi:

–  indemnizatia acordata de stat in programul Kurzarbeit – este vorba de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul brut prevazut de contractul de munca si salariul brut platit efectiv ca urmare a reducerii temporare a programului de lucru cu maximum 50% (OUG 132/2020);

–  indemnizatia pentru liberele platite pentru parinti, acordate in baza OUG 147/2020 – respectiv este vorba despre acele libere acordate cand se limiteaza sau se suspenda activitatile didactice ce presupun prezenta fizica a copiilor in scoli si in crese, din cauza epidemiei de coronavirus; liberele platite ale parintilor, date in baza Legii 19/2020 pentru situatii neprevazute, sunt deja acoperite de declaratia 112;

–  somajul tehnic subventionat de stat la firmele a caror activitate e suspendata din cauza infectarilor cu coronavirus (OUG 120/2020).

Aratam ca pentru aceste trei tipuri de venituri, trebuie declarate si achitate la stat impozit pe venit si contributii sociale.

Conform proiectului, vor fi introduse in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr.4 a formularului, noi tipuri de asigurati, respectiv:

–  salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin.(4) din O.U.G. nr. 132/2020, suportata din bugetul asigurarilor de somaj – indemnizatia aferenta reducerii timpului de munca;

–  membru cooperator, salariat in baza conventiei individuale de munca, prevazuta de Legea nr.1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din OUG 132/2020, pentru care nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca;

–  salariat care beneficiaza de indemnizatia acordata potrivit O.U.G. nr. 147/2020 – indemnizatia aferenta zilelor libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor;

–  persoane fizice ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierii colective, conform legii, care primesc sume reprezentand plati compensatorii calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate;

–  modificarea denumirii tipului de asigurat 5 – Persoane fizice disponibilizate prin concedieri colective, care primesc compensatii banesti individuale, suportate din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca;

–  persoane fizice, care incaseaza venituri din salarii si asimilate salariilor sau venituri al caror tratament fiscal este cel asimilat veniturilor din salarii si asimilate salariilor si care nu se regasesc, in perioada de raportare, in celelalte tipuri de asigurati prevazute in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4. Acest tip de asigurat va fi utilizat numai in situatia interventiilor legislative care conduc la modificarea prezentului ordin, astfel incat pana la amendarea in mod corespunzator a ordinului si a aplicatiei informatice, angajatorii/platitorii de venituri sa isi indeplineasca in termenul legal obligatiile declarative.

Mentionam faptul ca modificarile la declaratia 112 trebuie adoptate de MFP si publicate in Monitorul Oficial pentru a deveni aplicabile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *